Přinášíme vám rozhovor s jedním ze spoluzakladatelů značky CARNEO Petrem Podolanem, který stojí za touto etablovanou slovenskou značkou smart hodinek a dalšího smart příslušenství.
Poznejte celý příběh značky CARNEO.
Co vás přivedlo k založení vlastní značky se smart hodinkami?
Spolu s kolegy se již dvacet let pohybujeme v oblasti distribuce informačních technologií a spotřební elektroniky. Můžu říct, že v tomto směru máme nejen cenné zkušenosti s průzkumem trhu, tedy potřebami zákazníků, ale také spoustu vědomostí a kontaktů na straně výroby. Kvalita produktů a spokojenost zákazníků je pro nás na prvním místě, proto jsme přišli s ambiciózním nápadem – založit značku, která by reagovala na aktuální trendy a inovace v oblasti smart technologií. Tento nápad jsme brali opravdu seriózně a v roce 2009 jsme uvedli na trh první produkt značky CARNEO, inovativní robotický vysavač. Možná si i vy pamatujete, že právě robotické vysavače byly v tom čase na vzestupu, protože lidem se, pochopitelně, líbilo, že jim mohou zjednodušit domácí práce a uklízení. Skvělá příležitost se naskytla, když se na světových fórech začaly objevovat produkty kategorie wearables. To nás vedlo k rozšíření portfolia a výroby nositelné smart elektroniky.
Jak dlouho vám trvalo vybudování úspěšné značky?
Začátky bývají vždy náročnější, na tom se asi shodneme. Rok 2015 byl pro nás přelomový – na trh jsme uvedli první smart hodinky, fitness náramky a další produkty. Vytváření našich prvních produktů nás stálo spoustu času a energie. Při jakémkoliv cíli je podstatná soustředěnost a vytrvalost, proto jsme si naše cíle neustále připomínali, což nás pohánělo vpřed. Hlavní kritéria, která zohledňujeme při našich produktech, jsou dostupnost, inovace a kvalita.
V čem jsou vaše hodinky speciální a čím se liší od konkurence?
Jelikož jsme slovenská značka a pohybujeme se na trhu Evropské unie, museli jsme vzít do úvahy tři důležité aspekty: zákazníci vždy citlivě vnímají kvalitu produktu, technickou podporu a v neposlední řadě i cenu. Abychom byli schopni naplnit očekávání zákazníků ve všech třech aspektech, rozhodli jsme se jít vlastní cestou. Předtím, než uvedeme na trh nějaký produkt, musíme si být stoprocentně jistí, že prošel vícestupňovým testováním nejdřív hardwaru (zařízení) a pak i softwaru (program zařízení), abychom zabezpečili lokalizaci do našich jazyků a kompatibilitu s aplikací. Vývoj aplikace pro nás byl mimořádně důležitý, protože sjednocuje funkce a podává uživateli mnoho užitečných informací. Podobné aplikace z čínského trhu pro nás byly nedostačující, a tak jsme zvolili nový směr a vytvořili jsme naši jedinečnou aplikaci, která obsahuje všechny důležité funkce. Výhodou je přehledná prezentace dat, kterou naši programátoři pravidelně vylepšují a přidávají aktualizace a další funkce. V této oblasti jsme se totiž rozhodli kráčet s dobou a inovovat. Uživatele čekají kromě inovativních funkcí i bezplatné aktualizace. Naší silnou stránkou je i kvalitní servis. Zákazníci určitě ocení poskytování technické podpory, v rámci které jim naši technici ochotně poradí například s nastavením hodinek, sluchátek či jiných produktů. Zároveň poskytujeme záruční a pozáruční servis, náhradní díly a mnoho dalšího. Třetím aspektem je cenová dostupnost. Zaměřujeme se na budování značky a spokojenost zákazníka, protože víme, že u ostatních levných značek je takovýto přístup ojedinělý. U levných značek zákazník nemůže počítat s originálním softwarem v slovenském jazyce a podpůrnými službami, i když na první pohled mohou být produkty podobné.
Setkali jste se ve své práci s něčím neobyčejným, co vám změnilo pohled na práci?
Nevzpomínám si na nic zásadního, ale je normální, že se během praxe mnohokrát potkáte i s neúspěchy. Ani my nejsme výjimkou, avšak důležité je správně vyhodnotit chyby a udělat potřebné korekce, aby se víckrát neopakovaly. Z tohoto pohledu jsme tedy v určitých případech změnili svůj názor na danou věc, i když jsme byli na začátku přesvědčeni o opaku. Jak jsem už řekl, důležité je sbírat a následně zhodnotit informace, abychom mohli správně reagovat a nestát na místě. Pro tým lidí, kteří stojí za značkou CARNEO, je důležité kráčet s novodobými trendy a neustále se snažit o zlepšení.
Uměli byste si představit spolupráci s komplementární značkou, například značkou mobilního telefonu či jiného zařízení, které spolupracuje s vašimi produkty?
V případě hodinek, náramků, ale i Bluetooth sluchátek a reproduktorů je pro nás důležité udržovat kompatibilitu produktů se všemi značkami mobilních telefonů a jejich platformami. Samozřejmě, počítáme s postupním rozšiřováním, tedy připojováním komplementárních zařízení. Ty mohou poskytovat komplementární data, které hodiny nedokážou měřit. Jedná se například o inteligentní váhu či softwarové platformy s kalorickými hodnotami jídel a další. Máme spoustu nápadů, kam posunout uživatelskou zkušenost a užitečnost produktů značky CARNEO.
Myslíte si, že jsou pořád nějaké možnosti zlepšení?
Určitě ano. Pohybujeme se v celosvětově rostoucím segmentu, který se pořád rozvíjí a má prostor na zlepšení, například v oblasti zvyšování výdrže baterií, rozšiřování typů senzorů, resp. technologií měření různých typů veličin i z medicinské sféry. Chceme také postupně rozšiřovat a obohacovat i funkce aplikací a reflektovat potřeby doby. Jsme vděční za zpětnou vazbu od zákazníků a jejich návrhů na zlepšení. Sledujeme nejen současný trh, ale máme zaostřeno i na budoucí trendy. I když hodinky s vodotryskem ještě nevymysleli, v technologiích máme k tomu jako lidstvo blízko.
Čeho byste si přáli dosáhnout v budoucnosti? Jaké jsou vaše obchodní a osobní cíle?
Možná to bude znít jako klišé, ale chtěli bychom mít co nejvíce spokojených zákazníků, kteří budou naše produkty vnímat tak, jak je vnímáme my – jako inovativní, kvalitní a cenově dostupné smart technologie. Za tím se skrývají také nějaká čísla, podíly na trhu a expanze na další trhy. Nechci ale čtenáře zatěžovat a nudit čísly. Momentálně se pohybujeme ve středoevropském prostoru – kromě Slovenska se značka CARNEO postupně etabluje i v Čechách. Rádi bychom se posunuli i na nové evropské trhy. Věřím, že se nám spolu s kolegy podaří dál rozvíjet a budovat značku CARNEO a přinášet další technologické novinky. To je zároveň mým osobním cílem a úspěchem, kterého bych chtěl dosáhnout.